De nieuwe Schijf van Vijf

Op de site van het Voedingscentrum staat de Schijf van Vijf. Les 3 van Kraanwaterkennis gaat over Gezonde Voeding. Ook in die les gaat het over de Schijf van Vijf.

De oude Schijf van Vijf bestaat al heel lang. Deze  is van 1953. Het was bedoeld om de mensen te laten zien wat ze moeten eten om niet ondervoed te raken en waardoor ze ziek zouden kunnen worden.

Helaas verschoof het gevaar van ondervoeding al vrij snel naar het gevaar van overvoeding. Iedere avond een glaasje cola en een lekkere snack lijken onschadelijk, maar ze zorgen ervoor dat je flink dik kunt worden. Dat in frisdrank te veel suiker zit dat weten jullie wel, maar wist je dat zogenaamde “gezonde”vruchtensappen ook een berg suiker bevatten? In één glas jus zit net zoveel suiker als in vier sinaasappelen. Je gaat geen vier sinaasappelen eten, maar je merkt er niets van als deze suikers in een glas sinaasappelsap zitten. Dat glijdt ongemerkt naar binnen.

Wat zijn de voornaamste veranderingen in de nieuwe Schijf van Vijf?  Eet minder vlees en meer noten, peulvruchten ( zoals bonen en linzen).

De nieuwe Schijf van Vijf laat zien hoeveel en wat voor eten jouw lichaam nodig heeft om gezond te blijven. Kies elke dag iets uit elk vak en zorg voor veel variatie.

Drink veel minder ( of geen) frisdrank, sapjes en sportdrankjes maar kies voor fris kraanwater. Water heb je elke dag nodig en het is de gezondste dorstlesser.

Kijk verder op de site van het Voedingscentrum: www.voedingscentrum.nl